Havermoutwafels met appel

Wafels, ik ben er gek op! Mijn favoriete recept is het recept voor harde wafels van m’n oma. Mijn familie vindt deze wafels ook erg lekker… 😉 Alleen zijn ze natuurlijk niet echt gezond, gezien de hoeveelheid suiker die in het beslag gaat. Vorige week heb ik gezonde wafels gebakken, die je ook als ontbijt kunt eten: havermoutwafels met appel. Hieronder het recept!

Wat heb je nodig?

– 160 gram havermout

– twee kleine appels

– twee eieren

– 300 milliliter melk

– kaneel 

– twee theelepels bakpoeder

– olie om het wafelijzer in te vetten (ik gebruik zonnebloemolie)

– staafmixer en wafelijzer

Snij de appel in kleine stukjes en doe samen met de havermout in een kom. Voeg de melk, de eieren, de kaneel en het bakpoeder toe en mix met de staafmixer tot een beslag. Vet het wafelijzer in met zonnebloemolie en bak de wafels. In mijn wafelijzer moet je de wafels wat langer laten zitten dan wanneer je zoete wafels bakt. Controleer de wafels dus even tussendoor. Veel bakplezier! 

Tip: lekker als ontbijt met aardbeien! 

Advertenties

Lekker en makkelijk: een lunchsalade! 

Gisteren besloot ik weer eens een salade voor de lunch te maken! Met vanalles wat ik in de (koel-)kast kon vinden, draaide ik in een handomdraai een lekkere én gezonde salade in elkaar. En het was zelfs genoeg voor twee dagen lunch, lucky me 🙂

Wat heb je nodig?

– blikje bonenmix (Bonduelle)

– geitenkaasbolletjes (deze had ik een tijdje terug bij Lidl gekocht)

– augurken (in stukjes)

– komkommer (in stukjes)

– cherrytomaten (gehalveerd)

– peper en kruiden naar keuze

– olijfolie

– pittenmix

Giet de bonen af en doe in een kom. Voeg de augurken, komkommer, cherrytomaten, geitenkaasbolletjes, peper en kruiden toe en meng alles door elkaar. Olijfolie erover en nog even mengen. Strooi vlak voor het eten de pittenmix over de salade en…genieten maar!

Tip: ik heb nog wat ijsbergsla, die ik over had, in de salade gedaan.

Fit update!

Tijd voor een fit update! Inmiddels ben ik alweer drie maanden bezig met het workout programma van Fitchannel en het gaat goed! Eerlijk is eerlijk: ik heb echt niet altijd zin om een workout te doen, maar…..na afloop ben ik altijd zo blij dat ik het weer gedaan heb. Die gedachte houd ik dan maar vast.

Vanaf de negende week zijn de workouts pittiger geworden. De pauzes zijn een stuk korter, dus ik beweeg meer. Daarnaast moet ik ook geregeld up tempo oefeningen doen, om m’n hartslag omhoog te krijgen. Maar, de oefeningen zijn leuk en het is echt fijn om te merken dat het steeds beter gaat.

Naast de workouts probeer ik ook in het dagelijks leven meer te bewegen, door bijvoorbeeld op de fiets naar het werk te gaan, in de pauze een rondje te wandelen of een rondje op de racefiets te maken.

Met bewegen gaat het dus de goede kant op! Nu nog met het eten, maar ook daar wordt aan gewerkt….. 😉

Ontbijttip: gezonde pannenkoeken!

Wat is er nou gezelliger dan samen uitgebreid ontbijten? Helaas heb ik daar niet elke dag tijd voor… Maar, ook al heb je weinig tijd, dan kun je toch lekker én gezond ontbijten! Mijn ontdekking van het moment? Bananenpannenkoeken! Afgelopen zondag maakte ik drie gezonde pannenkoeken, zodat ik maandag, dinsdag én woensdag een lekker gezond ontbijt heb. Deze pannenkoeken zijn echt heel makkelijk te maken.

Wat heb je nodig?

– twee bananen

– vier eieren

– optioneel: rozijnen

– optioneel: vers fruit naar keuze voor over de pannenkoek

Pel de bananen, breek ze in stukken en doe ze in een maatbeker. Doe de eieren erbij en mix met een staafmixer tot een beslag. Nu kun je gaan bakken! Zelf heb ik er ook rozijnen in gedaan, maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor appel of ananas. Deze pannenkoeken zijn heerlijk met een beetje schenkstroop 🙂

Preppen to the max!

Mealprep, of mealplanning of foodprep, op Instagram kun je er niet meer omheen! Aan de hand van uiteenlopende hashtags zie je foto’s van bakjes gevuld met eten voorbijkomen, de een nog mooier en smakelijker dan de ander! Maar wat is mealpreppen nou eigenlijk?

Heel eenvoudig: doe je aan mealpreppen, dan maak je verschillende gezonde maaltijden alvast klaar voor bijvoorbeeld de week erna. Zo hoef je dan niet meer te koken en heb je snel toch een gezonde maaltijd op tafel staan. Dit kun je doen voor je avondeten, maar ook, zoals ik doe, voor de lunch.

Oké, je bent even wat tijd kwijt met koken, maar voor mij heeft mealpreppen echt een heel groot voordeel: ik weet zeker dat ik op mijn werkdagen een gezonde, lekkere en gevarieerde lunch heb en hoef hier niet meer over na te denken. Als ik op het laatste moment over mijn lunch moet nadenken, kies ik meestal voor iets makkelijks, iets wat ik altijd al eet en iets wat misschien ook minder gezond is. Door er eerder over na te denken én het vooraf al te maken, is dit niet meer aan de orde. Daarnaast voel ik me ook gewoon veel beter als ik gezond eet! 

Er zijn heel veel gerechten die je al vantevoren kunt maken! Meestal maak ik de gerechten op zondag, omdat ik dan tijd heb. Afgelopen zondag heb ik bijvoorbeeld een omelet met paprika, ui en cherrytomaat gemaakt (voor de lunch van maandag) en groentensoep (voor de lunch van dinsdag en nog twee porties voor in de diepvries). Mealpreppen hoeft dus echt niet ingewikkeld te zijn, het is gewoon een kwestie van vooruit denken en bijvoorbeeld op zondag een aantal gerechten in één keer koken. 

Maar, ik beloof je dat je heel blij zult zijn als je op je werk een lekkere, gezonde lunch voor je hebt staan 🙂

Tip: ik heb een heel leuk kookboek van Chickslovefood, het Mealplanning boek, waarin heel veel mealplanning recepten staan!

Om te snoepen: gezonde appelcake

Al een tijdje zijn bananenbroden, in verschillende variaties, helemaal in! Zelf heb ik ook al eens een bananenbrood gemaakt en ondanks dat ik niet zo’n fan van bananen ben, was het lekker. Maar nu heb ik me toch iets ontdekt! Op de Facebookpagina van Uit Pauline’s Keuken kwam ik een recept tegen voor gezonde appelcake met appelmoes. Dat klonk goed! Ik heb wat kleine dingen gewijzigd aan het recept, maar kan je verzekeren dat het écht een heerlijke cake is. Gezond snoepen dus!

Wat heb je nodig?

– 200 gram appelmoes (ongezoet is natuurlijk beter, maar ik heb appelcompote gebruikt)

– drie eieren

– twee eetlepels honing

– 150 gram bloem

– twee theelepels bakpoeder

– kaneel, zoveel als je lekker vindt

– een handje rozijnen

– 50 gram gehakte walnoten

– een appel, in stukjes

– amandelschaafsel

Verwarm de oven voor op 175 graden en meng de appelmoes met de eieren en de honing. Voeg de bloem, het bakpoeder en de kaneel toe en meng door elkaar. Meng ook de appel, noten en rozijnen erdoor. Vet een bakvorm in (of gebruik een siliconen bakvorm), giet het beslag in de bakvorm en strooi wat amandelschaafsel over de bovenkant. Ongeveer 50 minuten in de oven en klaar is je lekkere, maar gezonde appelcake!

Tip: wil je weten of je cake gaar is? Als je er een satéprikker in prikt en deze komt er schoon uit, is je cake gaar!

Sporten? Ja, echt!

Echt sportief ben ik (nog) niet, maar ik hou wel van bewegen. Wandelen, fietsen, lekker buiten bewegen. En dat gewoon voor ‘de leuk’, niet zozeer als sport. Maar, al een tijdje voelde ik me niet zo lekker in m’n vel, voelde ik me te dik en ook niet zo fit. Daar moest verandering in komen!

Voor mij begon het met gezonder eten. Ik hou echt heel erg van eten, maar ja, als er iets af moet, moet ook daar wat aan gedaan worden. Daarom ben ik ook deze blog gestart: laten zien dat gezond én lekker eten heel goed samen kunnen gaan. Met het eten gaat het eigenlijk heel goed!

Maar ik wil ook fitter worden… Dus ook ik moest eraan geloven: sporten! Aangezien ik niet graag naar een sportschool ga, wilde ik graag thuis sporten. Na veel wikken en wegen heb ik me aangemeld bij Fitchannel van Mark Tuitert. Een collega is er ook mee gestart en zij was zo enthousiast dat ik de gok wel wilde nemen! Bij Fitchannel doe je elke week drie workouts van 25 minuten. Daarnaast krijg je nog sport- en voedingstips, weekmenu’s en recepten. 

Momenteel heb ik week drie net afgerond. Het gaat nog goed en ik vind het leuk! Nog maar 49 weken te gaan….

Ik houd jullie op de hoogte!